T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / SANCAKTEPE - Nermin Ahmet Hasoğlu Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi

Okulumuz Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri Servisi Nasıl Çalışmaktadır?

PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK ve REHBERLİK SERVİSİ NASIL ÇALIŞIR? FAALİYET ALANLARI NELERDİR?

Okulumuz Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Hizmetleri, gelişimsel ve önleyici rehberlik anlayışını benimser ve uygular. Bu anlayış çerçevesinde, öğrencilerimizin ihtiyaçları ve gelişimsel özellikleri ile öğretmen ve velilerimizin de katılım gösterdiği ‘Rehberlik İhtiyacı Belirleme Anketi’ sonuçlarını dikkate alınarak yıllık çalışma planları düzenlenir. Öğrencilerimizin yaşam becerileri kazanmaları için bilgilendirici ve eğitsel çalışmalar okul rehberlik ve sınıf rehberlik planları çerçevesinde yıl boyunca yürütülür.

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programlarımız,  öğrencilerimizin:

  •  Kendini tanıması ve ifade etmesi
  • Duygularını tanımlaması ve atılganlık çerçevesinde etkin şekilde sunması
  • Davranışlarıyla duygu ve düşünceleri arasında bağlantı kurması
  • Öz disiplin geliştirmesi
  • Etkin çalışma alışkanlıkları kazanması
  • Kariyer planlaması yapabilmesi için gerekli olabilecek hedefleri içeren sistematik bir süreci içerir. Tüm bu süreci öğrenci, öğretmen ve velilerimize yapılandırılmış hizmetler çerçevesinde sunmak için rehberlik servisimiz, idaremiz ve öğretmenlerimizle koordineli bir biçimde çalışırız.

 

PSİKOLOJİK DANIŞMA ve REHBERLİK HİZMETLERİMİZİ SUNARKEN İLKELERİMİZ

 

  • PDR hizmetleri, eğitim kurumlarının eğitim-öğretim etkinlikleri bütünlüğü içinde yer alır.
  • PDR hizmetleri tüm ilgililerin iş birliği ile yürütülür.
  • PDR hizmetleri tüm bireylere yöneliktir.
  • PDR hizmetlerinde gönüllülük esastır.
  • PDR hizmetlerinde bireye saygı esastır.
  • PDR hizmetlerinde gizlilik esastır.
  • PDR hizmetlerinde koşulsuz kabul esastır.
  •  PDR hizmetlerinde tarafsızlık esastır.
  • PDR hizmetlerinde bilimsellik esastır.
  • PDR hizmetlerinde bireysel farklılıklara saygı esastır.
  • PDR hizmetlerinde bireye ve topluma karşı sorumluluk söz konusudur.

Görüşme sürecinin verimliliği için, randevulu çalışma sistemi esas alınır.

 

PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK ve REHBERLİK SERVİSİMİZİN

FAALİYET ALANLARI NELERDİR?

Okulumuzda sunduğumuz hizmetlere gruplayarak bakacak olursak;

       1. Psikolojik danışma hizmetlerimiz

 Psikolojik danışma, bireyin karar verme ve problem çözme ihtiyaçlarını karşılayarak gelişim ve uyumunu sürdürmesine yardımcı olmak amacıyla bireyle yüzyüze kurulan psikolojik yardım ilişkisidir. Öğrencilerimiz okul psikolojik danışmanlarımızla bireysel olarak iletişime geçip randevulu görüşme sağlayabileceği gibi zaman zaman idare, veli ve öğretmen yönlendirmesi ile de servisimizden destek alabilmektedir.

2. Bireyi tanıma hizmetlerimiz

Bireyi Tanıma Hizmetlerimiz, öğrencilerimizin gelişimine ve uyumuna yardımcı olabilmek ve onu tanımak için gereklidir. Öğrencilerimizin,  yetenekleri, özellikleri, güçlü ve sınırlı yönleri, beklenti ve idealleri, ailevi koşulları, sağlık durumları, başarı durumları, ilgileri vb. yönleri hakkında çeşitli bilgilere öğrenci - veli bilgi formlarımız ve MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetlerince hazırlanmış gözlem ve görüşme formlarını uygulayarak ulaşabilmekteyiz. Bu çalışmalarımızı yaparken velilerimizden ve sınıf/branş öğretmenlerimizden aldığımız destek sürecin sağlıklı ilerleyebilmesi açısından oldukça verimli ve kıymetlidir.

 

3. Bilgi toplama ve yayma hizmetlerimiz

 

Bilgi toplama hizmetleri öğrencilerimizin gerek duyabileceği her türlü bilgiyi onların yararına sunmak için yapılan çalışmaları kapsamaktadır.

 

a.     Alan seçimi

b.     Öğrenme stillerini belirleme

c.      Etkili çalışma becerilerini kazandırma

d.     Zamanı etkili kullanma becerisini kazandırma

e.      Sınav kaygısı ile baş etmeye yardımcı olma

f.       Çalışma programı düzenleme becerisi geliştirme

g.     Motivasyonu artırıcı çalışmalar yapma

h.     Üst eğitim sınavlarına başvuru kılavuzlarını açıklama

i.       Üst eğitim kurumları, üniversiteler ve koşullarına ilişkin bilgi sunma

 

j.       Burs ve barınma olanaklarına ilişkin bilgilendirme yapma

 

k.      Mesleklere ilişkin bilgi sağlayıcı kaynakları sunma,

 

gibi başlıkları içeren bilgilendirmelerimiz, sınıf içi rehberlik çalışmaları ya da seminerler şeklinde öğrencilerimize sunulmaktadır.

 

4. Yöneltme hizmetleri

Öğrencilerimiz kendine uygun bir üst eğitim kurumuna, branşa, işe ya da mesleğe yönelmesi ve o konuma yerleşmesi için yapılan yardım hizmetlerimiz bu gruba girer. Bu kapsamda üst öğretim kurumları tanıtım gezileri, mezun buluşmaları, üniversite tanıtım kulüplerinin okulumuza davet edilmesi, akademisyenlerce öğrencilerimize sunulan seminer çalışmaları yıl boyunca aktif bir şekilde devam etmektedir. Ayrıca öğrencilerimizin okul içi ya da okul dışı bir sosyal etkinliğe yönelmesi, psikolojik danışma hizmetinden yararlanması için teşvik edilmesi de bu hizmetlerin içine girer. Genel olarak bu hizmetlerin amacı bireyi içinde bulunduğu durumdan bir üst basamağa, gelişimi ve uyumu açısından daha iyi bir konuma yöneltmek ve yerleştirmek için çalışmaktır.

5. İzleme hizmetleri

İzleme ve değerlendirme hizmetleri, yapılan önceki hizmetlerin bir devamı gibi düşünülebilir. Öğrencilerimize sunduğumuz tüm hizmetlerin takip edilmesi, çalışmaların etkililiğinin öğrenci, aile, öğretmen, veli ve idarece geri bildirim vermesini ile incelenmesini içerir. Rehberlik servisi olarak öğrencilerimizle yaptığımız görüşmelerin etkililik bilgisine, sınıf ve okul içi olumlu yansımaları olup olmadığına gizlilik ilkesini ihlal etmeden öğretmen ve velilerimizle görüşmeler yaparak ulaşmaktayız.

6. Alıştırma ve uyum hizmetleri

Bu hizmetler öğrencilerimizin okulu ve okulun olanaklarını tanımaları amacıyla sunulan hizmetlerimizi kapsar. Bu hizmetler öğrencilerin okula uyumunu kolaylaştırır, okulun olanaklarından yüksek düzeyde yarar sağlanmasına yardımcı olur. Hazırlık sınıflarımıza okulumuzun açıldığı ilk hafta şubeler halinde, ara sınıflarda ise nakil gelen öğrencilerimize bireysel ya da küçük grup çalışmasıyla alıştırma-uyum çalışmalarımızı düzenleriz. Çalışmalarımızın içeriği

a.     Okulun tarihçesi, öğretmen ve öğrenci durumu, uygulanan program türleri

b.     Okulun fiziksel durumu

c.      Okulun eğitim programı

d.     Ders dışı etkinlikler

e.      Okul kuralları

f.       Okuldaki psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin tanıtılması

g.     Okul çevresi ve olanaklar gibi başlıklardan oluşmaktadır.

 

 7. Müşavirlik hizmetleri( velilerimize ve öğretmenlerimize yönelik)

Rehberlik hizmetleri kapsamında, doğrudan öğrenciye yönelik olmayan ancak yapılacak hizmetlerin niteliğini etkileyecek çalışmalarımızı içerir. Veli seminerlerimiz, öğretmen seminerlerimiz ve okul personeline yönelik yaptığımız seminer çalışmaları müşavirlik kapsamındaki hizmetlerimizdendir. Ayrıca öğrencilerimizi desteklemek için veli ve öğretmenlerimizle yaptığımız bireysel görüşmeler müşavirlik hizmetlerimizin önemli bir bölümünü oluşturmaktadır.

Okulumuz Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Servisimizde sunduğumuz faaliyet alanlarını açıkladıktan sonra bir de genel olarak rehberlik servisi ile ilgili yaygın olarak gelişmiş yanlış anlayışlara bakmakta fayda var.

 

 

PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİKTE YANLIŞ ANLAYIŞLAR

 

Psikolojik danışma ve rehberlikte yaygın olan yanlış anlayışlardan önemli görülen bazılarını şu noktalarda toplamak mümkündür:

1.     Psikolojik danışma ve rehberlik yardımı bireye tek yönlü ve doğrudan doğruya yapılan bir yardam değildir. Bu yardım ancak karşılıklı bir etkileşim sonucu gerçekleşebilir.

2.     Psikolojik danışma ve rehberliğin temelinde bireye acımak, onu kayırmak, her sıkıntıya düştüğünde bireye kanat germek gibi bir anlayış yoktur. Rehberlik anlayışında birey güçlü ve değerli bir varlıktır. Psikolojik danışma ve rehberlik yardımının amacı bireyin sahip olduğu gücü kullanmasını ve daha da geliştirilmesini sağlamaktır.

3.     Psikolojik danışma ve rehberlik bireyin sadece duygusal yanı ile ilgilenmez. Bir bütün olarak bireyin tüm gelişimi ile ilgilenir.

4.     Psikolojik danışma ve rehberlikte kullanılan tüm yöntemler ve teknikler amaç değil araçtır. Bunlardan çıkan sonuçlar toplanarak sistematik bir biçimde sınıflandırılmalıdır. Bu nedenle uygulanan tekniklerden çıkan sonuçlar rehberlik servisine ulaştırılmalıdır.

5.     Psikolojik danışma ve rehberlik bu yardımı alan birey bakımından bir öğrenme konusu ya da ders değildir.

6.     Rehberlik bir disiplin görevi değildir, rehberlik yargılamaz, ceza vermez. Bu yardım ile öğrencinin davranışlarının değişebileceği ve böylece öğrencilerin çevresine daha sağlıklı ve dengeli bir uyum sağlayabilecekleri açısından rehberlik ile okul disiplini arasında dolaylı bir bağlantı kurulabilir. Ancak, bu durum disiplin işlemlerinin gereksiz olduğu anlamında alınmamalıdır.

7.     Psikolojik danışma ve rehberlik her türlü problemi hemen çözebilecek sihirli bir güce sahip değildir. Psikolojik danışma ve rehberlik yardımı alan bireyin bu yardımı almaya hazır ve istekli oluşu önemlidir. Birey değişmeye ve yeni yaşantılara açık olduğu sürece psikolojik danışma ve rehberliği artar. Öte yandan bireyin içinde bulunduğu ortam ve koşullarda yardımın etkililiğini etkiler. Okullarda tüm öğrenciler için sürdürülen psikolojik danışma ve rehberlik yardımının etkililiği, yine, okulun ortam ve olanakları ile yakından ilgilidir.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 04.03.2024 - Güncelleme: 04.03.2024 15:34 - Görüntülenme: 81
  Beğen | 0  kişi beğendi